fredag 12. august 2011

Peanut Butter Chocolate Chip Cookies


 

Dagens bakst ble Cookies, denne gangen en peanøtt og sjokolade kjeks.
Veldig gode og farlige å ha i hus - man kan ikke la de være!




Peanut Butter Chocolate Chip Cookies  (ca 40 st - disse er ganske små)

150 g mel
0,75 ts natron
0,5 ts bakepulver
0,25 ts salt
120 gram usaltet smør (romstemperert)
2,5 dl peanøttsmør
150 g sukker
100 g brnut sukker (farin sukker)
1 egg
1 ss melk
1 ts vaniljesukker
 50 g hakkede peanøtter
50 g hakket sjokolade


Sett ovnen på 175 grader.

Bland sammen mel, natron, bakepulver  og salt i en bolle og sett til side.


 Rör sammen smør og peanøttsmør til det er luftig, ha i hvitt og brunt sukker  miks godt.



  Ha i egg, melk og vanilje - miks en stund til. Ha i melblandingen og rør til deigen er godt blandet.


 
Vend til slutt inn sjokolade og peanøtter i deigen.



La deigen vile i kjøleskap i 20-30 min. Ta opp en raus og toppet teskje med deig og lag små baller av deigen. Trykk de litt flate på toppen, de skal være omtrent 4 cm i diameter. Legg de på et bakebrett med bakepapir, pass på å ha litt plass i mellom hver.



Stekes i 10-12 minutter på 175 grader.

NB! Pass på å ikke steke dem for lenge. Når du tar ut brettet av ovnen kan det virke som om de ikke er ferdige, for de er helt myke og deigete - med de er ferdige! La de stå å avkjøles på brettet i ca 10-15 min så har de blitt fastere. Løft de så forsiktig over på en rist og la de avkjøles videre til de er sprø utenpå og litt myke inni.


 



De kan også lages større ( hvis man f.eks bruker en full og toppet spiseskjed til å måle opp med) , da må de stekes ca. 3 min lenger, men må si at de små får best konsistens.















2 kommentarer:

  1. Mmmmm...disse så gode ut! Fikk lyst på kjeks jeg...;)

    SvarSlett
  2. Du bør prøve dem - de er utrolig gode! Jeg må skynde meg å gi bort det meste så jeg ikke spiser opp alle selv :-)

    SvarSlett