mandag 27. juni 2011

Angel Food Cake - med ristet kokos



 
Angel Food er en hvit nydelig kake som er veldig lett og søt. Den inneholder ikke smør så den er ikke fet, og man bruker bare eggehviter så den får en helt nydelig farge. Denne kaken kan godt nytes som den er, eller med litt bær til , men i denne varianten gjøres det litt mere utav den og den ser helt nydelig ut. Hadde til og med kunnet brukes i et bryllup eller lignende. Dette er en "mini versjon" - de fleste oppskrifter er beregnet på en mye større form, denne gir ca. 12 rause kakestykker vill jeg tro. Jeg syntes dette var mer anvendelig i hverdagen hvis man ikke skal ha et stort selskap eller lignende. Denne oppskriften er opprinnelig fra Martha Stewart - den amerikanske matdronningen, derfor inneholder den også noen ingredienser vi ikke har her. Jeg har omgjort denne til å passe til Norske råvarer
, med unntak av Cream of Tartar (kremotartari) som jeg har kjøpt på ebay, men det finnes visstnok på apotek i Norge under navnet Vinsten. Har lest noen steder at det kan erstattes av citronsaft men det har jeg ikke prøvd.

Angel Food Cake

90 g mel + 30 g maizena blandet godt sammen
250 g sukker
6 eggehviter
1 ts Cream of Tartar
0,5 ts salt
1 ts Vanilje extract (se tidligere innlegg om shoppingtips - iherb)

Begynn med å ta sukkeret i en blender eller mixmaster og kr det noen minutter til du har et finere sukker enn vanlig. Sikt så 50 gram av sukkeret sammen med mel/maizena blandingen så du får en fin og hvit blanding.















 Visp eggehviter helt stive sammen med Cream of Tartar, vanilje extract, salt og resten av sukkeret.Vend melblandingen forsiktig inn  i røren .




  Hell røren i en smurt form, jeg har her brukt en silikonform på 20 cm, men den ble ganske full så tror godt man kan bruke 22 cm også. Stekes på 175 grader i ca 45 min, sjekk med bakepinne.

 Når kaken er ferdig tar du den ut, snur den opp og ned over en rist, og lar den ligge sånn (fortsatt i formen) i minst 1 time før du tar den ut av formen. Dette for at den ikke skal synke sammen.


Kaken toppes med Fluffy Frosting og ristet , fersk kokos i strimler (av 1 st kokosnøtt).
Pass på å ta på kokosen med engang du har smurt på frosting, ellers kan det hende den ikke fester seg like godt. Oppbevar i kjøleskap. 





Blogglisten

2 kommentarer: