søndag 19. juni 2011

Red Velvet Cupcakes


Har hørt mye om red velvet kaker og sett at de er veldig populære i kakeprogrammer på TV og i bakeblogger. Så dette måtte prøves, jeg lagde en cupcake variant. Må virkelig si at dette er noe av det godeste jeg har smakt, veldig saftige og gode, herlig farge og smaken er en fantastisk blanding av saftig sjokolade og nydelig kremost. En hit her i huset. Herlig rød farge!

Oppskriften jeg har brukt kommer fra boken "The Hummingbird Bakery cookbook", en utrolig gode oppskrifter i denne så den anbefales på det sterkeste. Den har også kommet ut på Norsk. De har den bl.a på Capris , jeg kjøper forresten nesten alle mine bøker der for der har de allt mulig på forskjellige språk.

 Det kan være verdt å merke seg at dersom man kjøper bøker på Svensk eller Engelsk får man de mye billigere en på Norsk...Som eksempel koster denne boken 84 kr for den Svenske og 218 for den Norske.

Jeg bruker gelefargene fra Wilton, jeg kjøpte mine på ebay for der er det VELDIG mye billigere en i norske nettbutikker. Muffinsbrettet er fra IKEA, det lager smale og høye muffins, så de er litt annerledes enn vanlige muffinsbrett. Formene er også fra IKEA.Oppskriten ligger mange steder på nettet men på engelsk. Dette er en oversatt versjon:

60 g mykt usaltet smør
150 g sukker
1 egg
10 g kakao
rød konditorfarge
0,5 ts vanilje extrakt
1 1/4 dl kulturmelk/kefir
150 g mel
0,5 ts salt
0,5 ts natron/bikarbonat
1,5 ts. hvitvinseddik.

Rør smør og sukker porøst, tilsett egget og bland så i kakao og vanilje til det har en jevn konsistens. Tilsett kulturmelk/kefir og mel litt etter litt om hverandre og så den røde fargen til ønsket nyanse. Tilslutt tilsettes salt, hvitvinseddik og bikarbonat visp en stund til og fordel så i former.

Dette gir 12 st som stekes på 175 g i 20-25 min.








Og tilslutt på med nydelig Cream Cheese frosting!

300 g melis
50 g smør
125 Philadelphiaost










4 kommentarer:

  1. Mmmmm...disse så kjempegode ut. Kult at du fikk til den flotte røde fargen. Jeg må få kjøpt meg Wilton fargene :)

    SvarSlett
  2. Ja, man må nesten ha sånne gele farger. De endrer jo ikke konsistensen heller på forsting etc. også er de mye mer pigmentert.

    SvarSlett
  3. Hei! Bikarbonat heter som regel natron på norsk.
    Deilig oppskrift, forresten!

    SvarSlett
  4. Hei anonym! Ja , jeg vet det :-) Skal legge rette opp så begge deler står der jeg, jeg har nemlig oppskriften på Svensk så derfor glemte jeg å endre det.
    Takk for at du sa fra!!
    Hilsen Carro

    SvarSlett