onsdag 6. juli 2011

Chocolate Chip Cookie Cake!



Finnes det egentlig noen som ikke liker Chocolate Chip Cookies? Neppe.
Dette er i hvertfall alle cookie elskeres drøm - en kjempestor cookie! Denne kakevarianten håller til minst 8 porsjoner og smaker helt nydelig. Den er sprø utenpå som en kjeks, og myk inni som en kake, med store sjokoladebiter. Med litt vanilje og jordbær til er det ikke mye som kan slå den. En garantert hit å ta med seg på besøk eller invetere gjester på.
Jeg brukte 70% sjokolade, men man kan bruke den typen man liker best, og gjerne blande både lys og mørk.

Til mine lestere vill jeg også si at det er veldig hyggelig om dere legger igjen kommentarer i bloggen og jeg svarer så fort jeg kan hvis dere har noen spørsmål.  Det er også mulig å følge bloggen , trykk på ikonet i høyremargen.

Her kommer oppskriften!!



275 gram mel
1 ts natron/bikarbonat
1/2 ts salt
170 gram usaltet smør (romstemperert)
110 gram sukker
110 gram brunt farin sukker
2 ts vanilje extract
1 egg
100 gram sjokolade av god kvalitet - grovt hakket

Bland mel, natron og salt sammen. I en annen bolle rører du smør og sukker porøst, visp godt.


Visp egget og vanilje extract sammen med smør blandingen, og bland tilslutt inn melblandingen til du har en fast og fin kakedeig. Nå rører du i sjokoladebitene.



Pless deigen flat i en kakeform (springform) på ca 25 cm. Jeg smurte min først og tok på litt strøbrød for å være sikker på at kaken ikke satte seg fast.



Stek den i ovenen på 175 grader i 40-45 min til den er gylden på kanten, den må ikke stekes for lenge for da kan den bli tørr.  Den ser virkelig ut som en megastor kjeks :-)




Del i 8 fine biter og server kaken lunken med litt iskrem og jordbær - kos dere!! 


1 kommentar: