tirsdag 19. juli 2011

Whoopie Pies


 
Denne gangen har jeg prøvd meg på noe jeg aldri har smakt før, men hørt og lest mye om - Whoopie Pies!
Jeg har laget den tradisjonelle sjokoladevarianten  med basis i en oppskrift jeg fant på recipes4us men jeg har tilpasset og endret den litt i forhold til råvarer som er tilgjengelige her i Norge.
Whoopies var en veldig gledelig overraskelse - de er farlig gode! Ikke lurt å ha mange i huset for det er veldig vanskelig å la være å spise opp alle sammen :-) Jeg leste et sted at en Whoopie er som å få kun den beste delen av en Cupcake , og det er virkelig sant. Det smaker som den delen av en Cupcake hvor den litt sprø toppen møter den gode frostingen... Nam.

De er veldig gode og kjempe lette å lage, det finnes egne Whoopie stekebrett men det går helt fint å lage de på vanlig stekebrett med bakepapir, de blir sikkert ikke like perfekt runde men det er vel litt av sjarmen med hjembakst? Oppskriften kan fin halveres eller dobles ettersom hvor mange man vill ha. Jeg har hørt att disse er veldig fine å fryse, men har ikke prøvd selv enda. Jeg kommer garantert til å lage disse flere ganger og sikkert prøve meg på ulike smaker også.
En tradisjonell Whoopie er 7,5 cm i diameter, så de er ganske store - perfekt dessert størrelse.
Har sett att mange lager de veldig små, men de skal alltså egentlig være ganske store.
Fyllet lages ofte med marshmallow fluff, noe som fås i noen dagligvarebutikker i Norge hvis de har et godt utvalg, for de som Sverigehandler så finnes fluff på Svinesund i matbutikkene.
Dersom man ikke får tak i dette er det ingen grunn til fortvilelse - se på linken jeg nevnte over så står det et alternativt fyll der, ikke umulig jeg prøver dette neste gang for sammenligning.

Whoopie Pies  - 8 st

100 g smør- romstemperert
100 g sukker malt i blender
2 egg
4 ss bakekakao
225 g mel
2 ts bakepulver
0,5 ts salt
1 ts Vanilje extract ( eller 2 med vaniljesukker)
120 ml melk

Sett ovene på 180 grader. 
Mal sukkeret i en blender og rør smør og sukker hvitt og porøst, ta i eggene og pisk videre.
Når dette er godt blandet heller du i melk og vanilje extract.



I en separat skål blander du kakao, mel, salt og bakepulver.



Denne blandingen vispes så forsiktig inn i det andre til du har fått en ganske tykk røre.



Klikk ut røre med en spiseskjed,  ca  2  skjeer per whoopie.



Det skal bli 16 st av denne røren (altså 8 whoopies når de er satt sammen 2 og 2 med frosting i mellom).
Sett de inn i ovnen, stekes i ca. 13-15 min - test med bakepinne , den skal komme ren ut.



La de kjøle seg litt mens du lager fyllet.


Whoopie filling til 8 st

100 g romstemperert usaltet smør
160 g melis
2 dl marshmallow fluff
1 ts vanilje extract

Allt mikses sammen,  i begynnelsen ser det kornete ut men bare fortsett og visp til du har en fin, hvit  krem.




Montering:

Smør eller sprøyt med sprøytepose ut krem på den plate delen av halvparten av whoopisene, legg på en annen whoopie som lokk  - ferdig!!








3 kommentarer:

  1. Disse så kjempegode ut!

    SvarSlett
  2. Lovely looking whoopie pies!

    SvarSlett
  3. Tusen takk anonym!
    Thank you Adam, they really are delicious! Looked at your website and your whoopie pies look really good! Carro

    SvarSlett