mandag 11. juli 2011

Fargerike Drømmer




Både jeg og min samboer er oppvokst i Sverige, disse småkakene er en tradisjon der og jeg husker dem så utrolig godt fra da jeg var barn, det var mine favoritter.
De heter "Drömmar" , er helt hvite og smelter i munnen. Pyntes ofte med en mandel på toppen. Denne gangen har jeg rocket dem opp litt ved å tilsette ulike farger, og det fungerte utrolig bra til disse kakene.


Hvorfor ikke legge noen slike i en pen glasskrukke, pynte med sløyfe å gi bort i gave?
Eller rett og slett ha de selv :-)
Vill også si fra at det nok ikke kommer noe nytt nå før til helgen, vi skal nemlig reise til Sverige noen dager å besøke min samboers familie, men jeg sjekker fortsatt mail og kommentarer her så dere må bare skrive til meg!

Her kommer oppskriften:

Drömmar

100 gram romstemperert smør
3 dl sukker

1 dl olje ( ikke bruk Olivenolje det har for mye smak - jeg brukte Solsikkeolje)
2 ts vanilje extract eller vaniljesukker
1 ts hornsalt (fås i bakehyllen på butikken, liten gul boks)
5 dl mel

Rør smør og sukker hvitt og porøst, bland så inn oljen litt av gangen og ha i vanilje.



Bland hornsalt med litt av melet og tilsett dette. Så tilfører du resten av melet til du har en fin småkakedeig.



Hvis du ønsker farge så blander du det inn nå, jeg delte deigen i 3 og farget i ulike farger.



Rull/klem til små boller og legg på bakepapir på stekebrett. Oppskriften skal holde til 40-50 st.




Stekes på 150 grader (125 varmluft) i ca. 20 min.
La de kjøle seg på rist.






Så er det bare å kose seg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar