søndag 17. juli 2011

"Princess tårta" - en Svensk favoritt



Dette er en nydelig marsipankake med bringebærsyltetøy, vaniljekrem og pisket krem.
Jeg skulle lage en bursdagskake til pappa og han ønsker seg marsipankake.
Princess tårta er min samboers absolutte favoritt så alle ble veldig fornøyde i selskapet idag.
Denne kaken trekkes tradisjonellt med grønn marsipan og den skal formes som en kuppel eller halvkule gjennom att man legger på masse pisket krem på toppen før man tar på marsipan.
Jeg har valgt å pynte enkelt og klassisk med melis, marsipanroser og en marsipansløyfe.  Denne kaken kan man lage utrolig enkelt ved å jukse med ferdig vaniljekrem, syltetøy, bunner og marsipan, men hjemmelaget er som alltid best også når det gjelder denne kaken!

Jeg har valgt å bruke hjemmelaget vaniljekrem , min bestemors hjemmelagede syltetøy og laget egne kakebunner for dette synes jeg smaker absolutt best. Marsipanlokket har jeg jukset litt med, jeg kjøpte ferdig marsipanlokk. Pynten har jeg laget selv.
Her kommer oppskriften og fremgangsmåten, vaniljekremen finnes du i eget innlegg.


Princess tårta

Kakebunnene:

3 egg
3 dl sukker
1 dl varmt vann
3 dl mel
1,5 ts bakepulver



Sett ovnen på 175 grader.
Visp egg og sukker hvitt og fluffy. Tilsett det varme vannet på slutten av vispingen.



Bland mel og bakepulver sammen i en skål, tilsett det i eggedosisen og bland godt sammen (ikke visp for lenge etter at mel og bakepulver er tatt i.) .
 Fordel nå røren i 3 former á 20-21 cm som du har smurt med smør og strødd med strøbrød , (eller hell allt i en form på ca 20-22 cm, du må da dele bunnen i 3 etterpå og steketiden blir ca 30 min).


  
Sett de i ovnen, gjerne litt under midt høyde så de ikke får for mye farge, og stek på 175 grader i ca 18 min.
Sjekk med en bakepinne at den kommer ut helt ren når du stikker den i kaken.
La de kjøle seg litt i formene før du tar de ut og legger de oppned på rist.





Montering:

Hjemmelaget vaniljekrem

1,5 dl Bringebærsyltetøy (eller ferske/frossne bringebær rørt med sukker om du vill)

3 dl kremfløte stivpisket med 1 ts vaniljesukker og 1 ss melis

Marsipan til lokk

Melis og marsipan til pynt



På den første bunnen lager du en sirkel av vaniljekrem ytterst på bunnen med en sprøytepose og fyller så midten med syltetøy.







Legg på neste bunn og fyll denne generøst med vaniljekrem.




 Legg på den siste kakebunnen og dekk nå denne med pisket krem sånn at den blir som en halvkule på toppen, om du syntes det er litt lite krem eller har vaniljekrem til overs kan du blande litt av disse sammen.
Ta også krem nedover sidene av kaken.





Så er det på med marsipanlokk, sikt over melis og legg på pynt.




Nå kan du sette på kaffen og kose deg med kake!!



Carro

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar